LIVE PLAYER
0181tv
RADIO VOORNE


LUISTER LIVE

Nieuwe Hartelfietsbrug geopend


Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236

Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236

Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236

Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236
Donderdag 27 oktober 00:00 - Mirjam de Neeff Nieuws
SPIJKENISSE - De Hartelfietsbrug bij Spijkenisse, de langste fietsbrug in Zuid-Holland, is afgelopen woensdag open gegaan. Fietsers kunnen nu van de nieuwe brug gebruik maken. De bouw van de Hartelfietsbrug, een project van de provincie Zuid-Holland, begon in april 2010 en is volgens planning op tijd afgerond.

Vorige week zijn de laatste werkzaamheden aan de zeshonderd meter lange brug verricht: het plaatsen van stalen hekken die voorkomen dat mensen zomaar van de fietsbrug op de waterkering over het Hartelkanaal kunnen komen. De Hartelfietsbrug is een belangrijke stap in het oplossen van de dagelijkse verkeersdrukte op de huidige Hartel(auto)brug.

Ook wordt hiermee de bereikbaarheid van Voorne-Putten verbeterd. De aparte fietsbrug maakt het namelijk mogelijk de Hartelbrug te verbreden tot 2x2 rijstroken omdat het huidige fietspad op de Hartelbrug plaats maakt voor een extra rijstrook voor autoverkeer.

De eerste werkzaamheden aan de Hartel(auto)brug starten naar verwachting eind dit jaar. De Hartelfietsbrug is niet alleen vanwege zijn lengte bijzonder, de basculebrug is ook op een deel van de Deltawerken gebouwd, de waterkering over het Hartelkanaal, en ligt tussen de waterkering en de Hartelbrug in. Vanwege het belang van de waterveiligheid mocht de werking van de kering tijdens de bouw niet worden aangetast.

Delen van de fundering van de fietsbrug zijn daarom in het beton van de kering geschroefd in plaats van geheid om schade door trillingen te voorkomen. Ook is de fietsbrug partje voor partje aan elkaar geplakt, een bouwmethode die in Nederland sinds decennia niet meer is toegepast omdat deze zo bewerkelijk is.

Deze aanpak zorgde er ook voor dat scheepvaartverkeer veel minder last had van stremmingen. De Hartelfietsbrug is een project van de provincie Zuid-Holland en is mede gefinancierd door de Stadsregio Rotterdam. Bij de aanleg waren ook Rijkswaterstaat en de gemeente Spijkenisse nauw betrokken.




Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236

Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /home/omroep/domains/omroepvoorne.nl/public_html/caro/config.php on line 236
Gepubliceerd op 27-10-2011 om 00:00:00 door Mirjam de Neeff